Een gesprek met schrijver Luc Vos: "Niemand wordt geboren als crimineel"
Luc Vos is een veelzijdige schrijver die bekend staat om zijn diepgaande verhalen en levendige verbeeldingskracht. Met een vlotte pen weet hij zijn lezers te betoveren en mee te nemen op intrigerende reizen door verschillende werelden, zowel fictief als realistisch. Hij leverde kortverhalen, gedichten, thrillers, romans, jeugdverhalen, fantasy en sinds dit jaar ook luisterboeken.
Luc, je begon met schrijven in 2003. Je eerste stappen zette je in jeugdverhalen en fantasygenres. Vanwaar de overstap naar thrillers?
Ik heb aan een aantal schrijfwedstrijden meegedaan en er zijn meer thriller-schrijfwedstrijden dan fantasy-schrijfwedstrijden en daar heb ik gezien dat het schrijven van thrillers (in korte en lange vormen) me meer lag. Ik heb er een aantal gewonnen of tweede of derde geworden en dat was het bewijs dat ik op dat pad verder moest gaan.
Je was één van de winnaars van de Zwarte Sneeuw schrijfwedstrijd. Wat deed dat met jou?
Dat was echt fantastisch. Ik was al zoveel jaren aan het schrijven en dan die wedstrijd winnen was geweldig. Er kon niet veel gedaan worden door corona maar dan dat uitgave contract krijgen deed echt veel met mij. Sinds dat ik dit won is het eigenlijk ontploft. Een leuk weetje hierbij is dat ik het contract voor het Zwarte Sneeuw boek kreeg uit handen van Alexander Roessen, die toen (en nog steeds) voor Thrillers and More in de jury zit van deze schrijfwedstrijd en die intussen mijn uitgever bij Uitgeverij LetterRijn-Neckar is geworden.
Hoe zou je jouw schrijfstijl omschrijven?
Vrij sober denk ik. Ik hou niet van heel uitgebreide omschrijvingen of gekunstelde zinnen. Ik hou het graag sec al beschrijven lezers mijn schrijfstijl wel als beeldend en visueel, maar ik probeer er geen ellenlange beschrijvingen van omgevingen in te zetten. Niet zoals Stephen King meerdere pagina’s kan volschrijven met de beschrijving van de omgeving, dat ligt mij niet en daar hou ik steeds minder van (ook bij King).
Zijn er thema’s die regelmatig terugkeren in je boeken?
Het lijkt er nu wel op dat er steeds religieuze dingen in terugkomen (Paternoster gaat over moorden op priesters, in Het Woord spelen een predikant en zijn vrouw een grote rol) maar vanaf deel 4 is dat niet meer het geval. Het is immers niet mijn bedoeling om religieuze thrillers te schrijven. Het was gewoon tot nu toe toeval, ingegeven door de inspiratie van dat moment.
Maar wat er wel altijd in zal terugkomen is proberen te begrijpen waarom mensen en criminelen doen wat ze doen. Niemand wordt geboren als crimineel, dat geloof ik tenminste. Ze worden zo door dingen die ze meemaken in hun leven. Ik zie dingen gebeuren, ik lees daar dan veel over en dan probeer ik te begrijpen waarom die persoon zo kan zijn en handelen.
Andere thema’s die wel terugkomen, is hoe de wereld omgaat met de steeds mondigere sociale media en ongelijkheid in de wereld. Ik probeer altijd maatschappelijke thema’s in de boeken te verwerken, zodat het meer is dan ‘enkel’ een thriller.
Wat maakt jouw boeken uniek en waarom moet de lezer jouw boeken lezen?
Dat is een heel moeilijke vraag (lacht). Ik denk dat mensen de boeken graag lezen omdat ze spannend zijn, omdat ze visueel zijn en omdat Anne Verelst en vrouw van vlees en bloed is zoals iedereen. Ze is een sterke vrouw, maar geen superheldin die nergens bang voor is en nooit zal falen. Ik graaf ook in de hoofden van de misdadigers en die sterke psychologische lading wordt ook geregeld genoemd als sterk punt.
Zijn er personages in je boeken die gebaseerd zijn op mensen in je eigen leven?
Stukjes wel. Anne Verelst is niet iemand die echt bestaat maar er zijn wel stukken van eigenschappen van mensen die terugkomen. Ik ga geen namen noemen maar stukjes van verschillende mensen maken die ene persoon.
Ook andere personen in de reeks zijn losjes gebaseerd op mensen die ik heb gekend, maar niemand die er als zichzelf in voorkomt. Buiten Anne Verelst dan ;-)
Wat inspireerde je om een luisterboek te maken naast je gebruikelijke geschreven werken?
Dat is op initiatief van de uitgever. Maar ik stond daar zeker achter. Er zijn mensen die moeilijk kunnen lezen of weinig tijd hebben om te lezen of gewoon liever luisteren. Er is dus zeker behoefte aan om ook luisterboeken te hebben zodat je meer mensen kan bereiken. Mensen vergelijken het soms met podcasts omdat ze geen tijd hebben om te lezen. In de wagen in de file, op de trein of gewoon onder het wandelen. Het is een echte aanvulling en meerwaarde voor de paperbacks en e-boeken.
Verschilt het creëren van een luisterboek van het schrijven van een traditioneel boek?
Ik denk het niet, alleen de mensen die het inlezen, hebben een vak apart. Die intonatie kan je enkel hebben als je het boek al gelezen hebt. Met een gedrukt boek zijn er verschillende redactierondes maar met het inlezen is dat anders. Het is belangrijk als iemand boos is dat er dan ook boos ingesproken wordt. Als je alles op een monotone toon leest dan zal het niet werken. Maar het mag ook niet te fel zijn, dan gaat de aandacht af van het verhaal. Het vinden van die juiste balans is een vak apart.
Zijn er bepaalde elementen in je boek die specifiek zijn aangepast voor het luisteren zoals intonatie of ritme van de zinnen?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb het zelf beluisterd en ik heb nog niets gevonden dat aangepast is.
Hoe ziet een typische schrijfdag eruit voor jou?
Het is meer een schrijfnacht. Ik werk full time, maar ik werk veel van thuis uit. De tijd die ik vroeger in de file zat kan ik nu voor andere dingen gebruiken zoals schrijven. Voor mijn job heb ik contact met andere werelddelen met andere tijdzones waardoor ik soms op onmogelijke uren wakker moet zijn en dan verhuis ik na de teams meetings van de bureau waar ik werk thuis naar de living waar ik dan kan schrijven. Meestal schrijf ik met mijn koptelefoon op terwijl mijn vrouw tv kijkt. Ik probeer elke dag te schrijven. Zo schrijf ik elke dag een ultrakort verhaal, van 99 woorden, dat gepubliceerd wordt binnen een Facebookgroep op Schrijven online. Die verhaaltjes verschijnen ook wekelijks in de lokale Kerk & Leven (dus toch wat religieus, al zijn het geen religieuze verhalen, maar vooral menselijke beschouwingen) en ook elke week op Out of This World.
Ik ben ook altijd aan ergens tussen de 20 en 40 schrijfwedstrijden en -projecten van kortverhalen of gedichten bezig. Die lopen over een periode van een aantal maanden, maar er staan er altijd wel een redelijk aantal open.
En dan zijn er natuurlijk de boeken zelf, die steeds belangrijker worden, ook ten opzichte van de schrijfwedstrijden. Ik ben nu aan deel 5 begonnen, het plot aan het uitwerken en al enkele hoofdstukken aan het uitwerken, maar nog niet echt alles aan het schrijven want ik ben ook met de herschrijf en verwerking van de eerste redactieronde van deel 4 bezig.
Als mensen jou zouden omschrijven in drie woorden welke woorden zouden dat zijn?
Creatief, op sommige gebieden geduldig en soms heel ongeduldig en optimistisch.
Als je een avond op stap zou gaan met je favoriete auteur wie zou dat zijn?
Mijn favoriete auteur is Steven King maar ik weet niet hoe hij als mens is om op stap te gaan.
Bedankt Luc Vos voor deze babbel!
Dank je wel Katja voor dit fijne interview!
Reactie plaatsen
Reacties